Sep 27, 2010

Kosong

Sebuah potret kosong terdampar di sudut kelam. Kusam. Berhabuk. Telah lama ku perhatikan ia disitu. Sejak mula aku mengenali tuan punyanya. Dengan keizinan aku lakarkan sesuatu. Aku bukan sasterwan negara. Hanya insan biasa terlahir dengan bakat tak seberapa. Ku warnakannya hijau muda. Agar nampak lebih bertenaga. Sesegar dedaun di luar sana agar rumah itu akan berseri juga. Ku tambahkan lagi beberapa potret berwarna biru dan ungu. Agar menjadi tenang dan menyejukkan mata memandang. Tersenyum. Segaris senyuman terbit di wajah tuan empunya. Indah. Cantik. Ibarat bulan yang tersenyum. Takkan mampu ku lupakan senyuman itu.

Hadirnya aku cuma seketika. Lakaran sudah tinggal nama. Tiba masa aku perlu melangkah walaupun hati gelisah. Aku berlalu pergi. Tapi ingatan tetap masih disini. Aku pergi dengan tangan kosong. Segala potret - potret itu tidak akan aku ambil semula. Takkan ku musnahkan keindahan itu. Biarlah ia disana. Di sudut itu tergantung walau tak berpengunjung .

No comments: